Mitsubishi Outlander Plug-in hybrid, 230 hk

2019-2020

13,8 kWh

Bilen

Mitsubishi Outlander PHEV var länge Sveriges mest sålda laddbara bil. Från modellår 2019 blev den uppdaterad med större batterier, längre räckvidd, bättre elmotor samt många mindre förbättringar. Det finns två saker som får Outlandern att sticka ut bland andra plug-in hybrider Det finns en elmotor på varje axel och därför är bilen också fullt fyrhjulsdriven även på ren eldrift samt så går den att snabbladda (CHAdeMO). Gröna Bilisters journalister skriver att "...storleken och tyngden dränerar batteriet snabbt; under två kWh per mil är svårt att komma och i normal körning kommer vi som bäst drygt fyra mil på en laddning. Då har vi hållit hastighetsgränserna...".

Gröna Bilister gör följande sammanfattning;

Positivt

Prioriterad eldrift med rimlig räckvidd

Kan snabbladdas – unikt bland laddhybrider

Stora utrymmen för passagerare och last

Negativt

Hög förbrukning när bilen går på bensin

Inte toppmodern

Plottrig förarmiljö

5,4 mil

på el (NEDC)

13,8 kWh

Batterikapacitet

3,7 kW 1-fas / 22 kW

Laddning*

* Typ 1 / CHAdeMO

Fordonsdata

Prestanda

0-100 KM/H

10,5 sek

EFFEKT

230 hk (172 kW)

TOPPFART

170 km/h

MAX VRIDMOMENT

211 NM

RÄCKVIDD NEDC

54 km

Batteri och laddning

KAPACITET

13,8 kWh

LADDUTTAG AC

Typ 1

MAX LADDEFFEKT AC

3,7 kW 1-fas

LADDUTTAG DC

CHAdeMO

MAX LADDEFFEKT DC

22 kW

LADDHASTIGHET AC

11 km per h

LADDHASTIGHET DC

45 km per h

LADDUTTAG AC

Höger bak

LADDUTTAG DC

Höger bak

Förbrukning (NEDC)

BLANDAD

1,8 l/100km

UTSLÄPP CO2 BLANDAD

40 g/km

Dimensioner och vikt

LÄNGD

4,69m

BREDD

1,81m

HÖJD

1,7m

TJÄNSTEVIKT

2014 kg

BAGAGEUTRYMME

550l

Övrigt

ANTAL SÄTEN

5st

ISOFIX

2st, baksäte

KAROSS

Mellanstor SUV

ANTAL I SVERIGE

6684st

TAKRÄCKE FÖRBEREDD

Ja

DRIVNING

Fyrhjulsdriven

EURO NCAP

5 stjärnor