Har du nyss fått upp ögonen för elbilar så kan vissa saker verka röriga. Låt oss hjälpa dig att reda ut begreppen. Låt oss börja med räckvidd. Elbilar mäts i samma testcykler som vanliga bilar, för att bestämma förbrukning och räckvidd. Det äldre testet heter NEDC och ersattes av WLTP runt 2018. Ett bra riktmärke är att man "på riktigt" kommer ca 80-90% av WLTP räckvidden och 60-70% av NEDC. Elbilens räckvidd är väldigt beroende av hastigheten du kör i (läs hög hastighet = kortare räckvidd). Utomhus temperatur är en annan stark faktor som påverkar räckvidden (läs låga temperaturer = kortare räckvidd). När det kommer till laddning så har Typ 2 uttag (för långsam laddning, AC växelström) och CCS uttag (för snabbladdning, DC likström) blivit den europeiska standarden sedan ett par år tillbaka i tiden. Vissa asiatiska modeller har Typ 1 uttag för långsam laddning samt CHAdeMO uttag för snabbladdning. Vissa bilar kan endast ta emot och långsam-ladda på en strömfas medans vissa kan hantera och ladda på alla tre faser. Kan bilen hantera tre faser så går laddningen mycket snabbare. Bilen måste ha snabbladdnings-möjlighet om du planerar att köra längre sträckor och behöver tanka på en "elmack" längs vägen. Tankar du hemma så betalar du ditt vanliga kWh-pris som kanske är runt 50 öre. Ett batteri som du kan ladda med 60 kWh el kostar således endast 30 kronor att ladda. Och en elbil med ett 60 kWh batteri kan du oftast köra runt 30 mil med innan du behöver ladda igen. En milkostnad på runt 1 krona med andra ord. En vanlig bensin eller diesel bil kan nog kosta dig runt 10 kronor per mil i bränslekostnad. Är du ute på långresor och behöver använda dig av "elmackarna" så kan du dock räkna med ett betydligt högre pris per laddning/kWh, där milkostnaden går upp och landar inte långt ifrån motsvarande bensin eller dieselbil. Men analysera hur du brukar resa med bil. Gör du 10 långresor per år och då behöver använda "elmackarna" så betyder det ju att du faktiskt tankar hemma till 97% av året ändå. De allra flesta skulle få en bättre bilekonomi om de valde att köra en elbil. Kör du 3000 mil per år så tankar du säkert för 2-3000 kronor per månad. En kostnadspost som nästan kan tas bort om du väljer en elbil. Service och underhållskostnaderna är också lägre för elbilar. Men istället är inköpspriset för en elbil högre. Så sätt dig ner och räkna på hur det ser ut för dig. Känslan att köra elbil är svårslagen. Direktheten, tystnaden och komforten. Varje gång du sedan hoppar in i en fossilbil kommer du tänka att något är sönder. Och då har vi inte ens nämnt de positiva miljöaspekterna.
Modell
Tillverkning / Batteri
Prisbild som begagnad (tkr)
Räckvidd
Max laddhastighet (långsam / snabb)
Typ av bil
Renault Zoe
2014-2019 / 22 kWh
110'
240km NEDC
Typ 2: Upp till 22 kW 3-fas / Ingen snabbladdning
Liten familjebil
Nissan Leaf
2013-2015 / 24 kWh
110'
175km NEDC
Typ 1: Upp till 6,6 kW 1-fas / CHAdeMO: 50 kW
Mellanstor familjebil
VW e-Up
2014-2018 / 18,7 kWh
120'
160km NEDC
Typ 2: 3,7 kW 1-fas / CCS: 40 kW
Småbil
Renault Zoe
2017-2019 / 41 kWh
140'
311km WLTP
Typ 2: Upp till 22 kW 3-fas / Ingen snabbladdning
Liten familjebil
VW e-Golf
2014-2017 / 24,2 kWh
160'
190km NEDC
Typ 2: Upp till 7,2 kW 1-fas / CCS: 40 kW
Mellanstor familjebil
BMW i3
2014-2017 / 60 ah + REX
170'
170km NEDC + ca 10mil REX
Typ 2: Upp till 7,4kW 1-fas / Tillval CCS: 50 kW
Liten familjebil
Nissan Leaf
2016-2017 / 30 kWh
180'
250km NEDC
Typ 1: Upp till 6,6 kW 1-fas / CHAdeMO: 50 kW
Mellanstor familjebil
VW e-Up
2019- / 32,3 kWh
200'
251km WLTP
Typ 2: Upp till 7,2 kW 2-fas / CCS: 40 kW
Småbil
Renault Zoe
2020- / 52 kWh
200'
383km WLTP
Typ 2: Upp till 22 kW 3-fas / Ingen snabbladdning
Liten familjebil
BMW i3/i3s
2017-2018 / 94 ah
220'
240km NEDC
Typ 2: 3,7kW 1 fas eller 11kW 3-fas / CCS: 50kW
Liten familjebil
Kia Soul EV
2017-2019 / 30 kWh
230'
250km NEDC
Typ 1: Upp till 6,6 kW 1-fas / CHAdeMO: 50 kW
Liten SUV
VW e-Golf
2017-2019 / 35,2 kWh
240'
231km WLTP
Typ 2: Upp till 7,2 kW 1-fas / CCS: 40kW
Mellanstor familjebil
Hyundai Ioniq
2016-2019 / 28 kWh
240'
280km NEDC
Typ 2: Upp till 7,2 kW 1-fas / CCS: 50 kW
Mellanstor familjebil
BMW i3/i3s
2017-2018 / 94 ah + REX
250'
240km NEDC + ca 10mil REX
Typ 2: 3,7kW 1-fas eller 11kW 3-fas / CCS: 50kW
Liten familjebil
Nissan Leaf
2018- / 40 kWh
270'
270km WLTP
Typ 1: Upp till 6,6 kW / CHAdeMO: 50 kW
Mellanstor familjebil
BMW i3/i3s
2018- / 120 ah
310'
296km WLTP
Typ 2: 11kW 3-fas / CCS: 50kW
Liten familjebil
Hyundai Ioniq
2019- / 38,3 kWh
310'
311km WLTP
Typ 2: Upp till 7,2 kW 1-fas / CCS: 100 kW
Mellanstor familjebil
Hyundai Kona
2018-2020 / 64 kWh
330'
449km WLTP
Typ 2: Upp till 7,2 kW 1-fas eller 11kW 3-fas / CCS: 100 kw
Liten SUV
Nissan Leaf
2018- / 60 kWh
340'
385km WLTP
Typ 2: Upp till 6,6 kW 1-fas / CHAdeMO: 50 kW
Mellanstor familjebil
Kia e-Soul
2019- / 64 kWh
350'
452km WLTP
Typ 2: Upp till 7,2 kW 1-fas eller 11kW 3-fas / CCS: 100 kW
Liten SUV
Kia e-Niro
2019- / 64 kWh
370'
455km WLTP
Typ 2: 11 kW 3-fas / CCS: 100 kW
Liten SUV