Vanliga frågor
Här svarar vi på vanliga frågor kring att köpa bil på Elbila.se. Hittar du inte svaret på din fråga så kontakta oss gärna så hjälper vi dig.
Vad händer om jag ångrar mitt köp?
När du som konsument köper en bil på Elbila gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Elbila detta inom 14 dagar från att du eller någon person du utser, tagit emot den beställda bilen. Vid retur är det kundens ansvar att se till att bilen kommer tillbaka till Elbila, om inget annat avtalats mellan parterna.
När du utövar din ångerrätt kommer Elbila att betala tillbaka det belopp du betalat för bilen inklusive eventuella tillbehör/tillval. På det belopp som ska återbetalas har Elbila rätt att dra av en summa som motsvarar bilens värdeminskning i den mån sådan värdeminskning beror på att du som kund har hanterat bilen i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.
En konsument har dock rätt att avbeställa bilen efter beställning och senast två dygn före leveransdag utan kostnad och ersättning till Elbila.
Vad händer om bilen jag köpt går sönder?
Du som konsument har alltid tre års reklamationsrätt på bilar som köpts på sajten. Reklamationsrätten gäller bilar som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Här kan du få bra information: https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/bilen-ar-trasig-eller-fungerar-daligt/
En näringsidkare ska reklamera ett fel inom två veckor från det hen märkt eller bort märka felet och inom två år från leveransdagen.
Hur betalar jag?
Betalning av bilen eller kontantinsats behöver vara oss tillhanda innan eller vid leveranstillfället. Om du har valt att få bilen hemlevererad behöver betalningen vara oss tillhanda innan transporten påbörjas. Betalning via Swish är möjligt. Observera att banker har olika beloppsgränser för transaktioner via Swish. Betalning till Elbila Sverige ABs Bankgiro 5573-6658 alternativt till Swedbank-konto 8214-9,734 300 188-4 är också möjligt. Märk betalningen med köpobjektets registreringsnummer.
Vilka finansieringslösningar erbjuder ni?
Vi erbjuder billån för konsumenter samt leasing för företag genom vår finansieringspartner Wasa Kredit. Du kan själv sätta ihop ditt finansierings-upplägg i vår checkout.
Kan ni erbjuda mig en digital visning av en bil?
Absolut, vilken bra idé. Ta kontakt med oss så bokar vi in ett tillfälle som passar dig, så visar vi dig bilen och svarar på frågor.
Kan jag göra ett fysiskt besök hos er innan jag bestämmer mig för att köpa en bil?
Elbila är inte en traditionell bilhandlare utan vi är en webbshop. Vi har på så vis ingen traditionell bilhall du kan besöka. Men det går bra att boka in en visning och provkörning från vårt lager i Höganäs.
Kan jag provköra bilen?
Det går bra att boka en provkörning från vårt lager i Höganäs. Du får även 14 dagars ångerrätt om du skulle inse att bilen du köpt ej var något för dig.
Kan jag hämta bilen hos er i stället för att få den hemlevererad?
Det går bra att hämta bilen på vår lagershop i Höganäs om du hellre skulle vilja det. Som alltid går vi igenom bilens skick samt hur den fungerar med köparen. Vid leverans är bilen givetvis alltid fulladdad och har genomgått en leveranskontroll så att inget oväntat har uppstått medans bilen har stått i förvaring och varit till salu.
Jag kan byta in min nuvarande bil hos er när jag köper en ny?
Vi byter mer än gärna in din nuvarande elbil eller plug-in hybrid eller köper den av dig. Vi försöker givetvis även vara behjälpliga om du skulle ha en annan typ av bil med. Har du en fossilbil du önskar att sälja kan vi t.ex. tipsa om tjänsterna GoCar och Cardrop där du låter 100-tals bilhandlare både i Sverige och utomlands presentera bud på din bil. Du bestämmer därefter om du vill sälja bilen eller inte och till vem.