Bästa begagnade plug-in hybriderna under 400 000 kr

Räckvidd, laddhastighet, pris samt typ av bil

I en rapport från Trafikanalys 2020 körde en svensk personbil i genomsnitt 1100 mil per år. Den längsta genomsnittliga körsträckan hade personbilar registrerade i Stockholms län (1170 mil) och den kortaste hade bilar på Gotland (917 mil). Personbilar som ägs/brukas av företag kördes i genomsnitt 1222 mil och bilar som ägs av privatpersoner körde i genomsnitt 1060 mil. Summerat per dag blir detta då ungefär 3-4 mil. Borde då inte dem allra flesta klara större delen av vardagskörningen på el med en plug-in hybrid? Det tror vi i alla fall. För att bestämma förbrukning och räckvidd används standardiserade testcykler. Det äldre testet heter NEDC och ersattes av WLTP runt 2018. Ett bra riktmärke är att man "på riktigt" kommer ca 80-90% av WLTP räckvidden och 60-70% av NEDC. Plug-in hybridens räckvidd är väldigt beroende av hastigheten du kör i (läs hög hastighet = kortare räckvidd). Utomhus temperatur är en annan stark faktor som påverkar räckvidden (läs låga temperaturer = kortare räckvidd). Att ladda en plug-in hybrid med ett 10 kWh batteri genom vägguttaget tar nästan 5 timmar. Då räknar vi med att 230V-uttaget levererar 2,1 kWh per timme (10 kWh / 2,1 kW per h = 4,76h). Har du tillgång till en laddbox och en bil som kan ta emot 3,7 kW per timme så tar det då endast runt 2,5 timmar (10 kWh / 3,7 kW per h = 2,7h) att ladda fullt. Typ 2 uttaget är EU-standard för långsam laddning (växelström AC). På ett fåtal asiatiskt bilar (nästan bara äldre versioner) hittar du ett typ 1 uttag för långsam laddning. Snabbladdnings-möjlighet (likström DC) saknas på alla plug-in hybrider förutom en; Mitsubishi Outlander. Outlandern har snabbladdnings-möjlighet genom ett CHAdeMO-uttag där bilen kan ta emot upp till 22 kW per timme. Publika laddstationer med CHAdeMO är inte helt ovanliga i Sverige, fast än EU-standarden för snabbladdning har blivit CCS. Ta en titt på listan och låt den guida dig bland bra och prisvärda begagnade plug-in hybrider som kostar mindre än 400 000 kr.

Topplistan

Modell

Tillverkning / Batteri

Prisbild som begagnad (tkr)

Räckvidd

Max laddhastighet (långsam / snabb)

Typ av bil

Kia Niro Plug-in hybrid

2017-2019 / 8,9 kWh

200'

58km NEDC

Typ 2: 3,3 kW 1-fas / Ingen snabbladdning

Liten SUV

BMW 225xe

2015-2018 / 7,6 kWh

210'

41km NEDC

Typ 2: 3,7 kW 1-fas / Ingen snabbladdning

Mellanstor MPV

Volvo V60 D6 Plug-in hybrid

2014-2018 10,4 kWh

220'

50km NEDC

Typ 2: 3,7 kW 1-fas / Ingen snabbladdning

Mellanstor premiumbil

Volkswagen Golf GTE

2016-2020 / 8,7 kWh

220'

45km NEDC

Typ 2: 3,7 kW 1-fas / Ingen snabbladdning

Mellanstor Familjebil

Hyundai Ioniq Plug-in

2016-2022 / 8,9 kWh

220'

47km NEDC

Typ 1/2: 3,3 kW 1-fas / Ingen snabbladdning

Mellanstor Familjebil

Audi A3 e-tron

2016-2020 / 8,8 kWh

230'

50km NEDC

Typ 2: 2,9 kW 1-fas / Ingen snabbladdning

Mellanstor Familjebil

Volvo V60 D5 Plug-in hybrid

2016-2018 / 10,4 kWh

240'

50km NEDC

Typ 2: 3,7 kW 1-fas / Ingen snabbladdning

Mellanstor premiumbil

Kia Optima Sportswagon

2018-2020 / 11,26 kWh

240'

58km NEDC

Typ 2: 3,3 kW 1-fas / Ingen snabbladdning

Stor Familjebil

Mitsubishi Outlander

2016-2018 / 12 kWh

240'

52km NEDC

Typ 1: 3,7 kW 1-fas / CHAdeMO 22 kW

Mellanstor SUV

Volkswagen Passat GTE

2016-2019 / 9,9 kWh

250'

50km NEDC

Typ 2: 3,7 kW 1-fas / Ingen snabbladdning

Stor Familjebil

Mini Countryman

2017-2020 / 7,6 kWh

250'

41km NEDC

Typ 2: 3,6 kW 1-fas / Ingen snabbladdning

Liten SUV

BMW 330e sedan F30

2015-2019- / 7,6 kWh

250'

40km NEDC

Typ 2: 3,7 kW 1-fas / Ingen snabbladdning

Mellanstor premiumbil

BMW 225xe LCI

2019-2022 / 10 kWh

270'

53km NEDC

Typ 2: 3,7 kW 1-fas / Ingen snabbladdning

Mellanstor MPV

Mercedes-Benz C 350 e

2016-2019 / 6,2 kWh

280'

30km NEDC

Typ 2: 3,7 kW 1-fas / Ingen snabbladdning

Mellanstor premiumbil

Kia Ceed SW

2020- / 8,9 kWh

280'

50km WLTP

Typ 2: 3,7 kW 1-fas / Ingen snabbladdning

Mellanstor Familjebil

Kia XCeed

2021- / 8,9 kWh

280'

50km WLTP

Typ 2: 3,7 kW 1-fas / Ingen snabbladdning

Liten SUV

Mitsubishi Outlander

2019-2020 / 13,8 kWh

300'

54km NEDC

Typ 1: 3,7 kW 1-fas / CHAdeMO 22 kW

Mellanstor SUV

BMW 530e G30

2017-2020 / 9,2 kWh

340'

50km NEDC

Typ 2: 3,7 kW 1-fas / Ingen snabbladdning

Premiumbil

Volkswagen Passat GTE

2020- / 13 kWh

350'

68km NEDC

Typ 2: 3,7 kW 1-fas / Ingen snabbladdning

Stor Familjebil

Ford Kuga

2021- / 14,4 kWh

350'

56km NEDC

Typ 2: 3,7 kW 1-fas / Ingen snabbladdning

Mellanstor SUV

Peugeot 508 SW

2020- / 11,8 kWh

350'

53km WLTP

Typ 2: 7,4 kW 1-fas / Ingen snabbladdning

Stor Familjebil

Peugeot 3008

2021- / 11,8 kWh

370'

59km WLTP

Typ 2: 7,4 kW 1-fas / Ingen snabbladdning

Mellanstor SUV

Skoda Superb

2020- / 13 kWh

380'

52km WLTP

Typ 2: 3,7 kW 1-fas / Ingen snabbladdning

Stor Familjebil

Volvo V60 T8 TE

2019- / 11,6 kWh

400'

56km NEDC

Typ 2: 3,7 kW 1-fas / Ingen snabbladdning

Mellanstor premiumbil

BMW 330e sedan G20

2019- / 12 kWh

400'

51km WLTP

Typ 2: 3,7 kW 1-fas / Ingen snabbladdning

Mellanstor premiumbil

Volvo V90 T8 TE

2017-2021 / 9,2 kWh

400'

45km NEDC

Typ 2: 3,7 kW 1-fas / Ingen snabbladdning

Premiumbil

BMW X1

2021- / 10 kWh

400'

57km WLTP

Typ 2: 3,7 kW 1-fas / Ingen snabbladdning

Liten SUV