BMW i3/i3s, 170-184 hk

2018-

42,2 kWh (120 Ah)

Bilen

BMW i3 kom 2013 och 2018 ökas batterikapaciteten till 42,2 kWh (120 Ah). Körglädje i en BMW är ett absolut måste, och här har dem verkligen lyckats. Den är snabb och kul att köra samtidigt som den är tyst och med snål förbrukning. i3 har små ”självmordsdörrar" till baksätet, som öppnar åt motsatt håll gentemot framdörrarna. Baksätet och bagageutrymmet är dugligt men inte stort. Gröna Bilisters journalist skriver att "...baksätet är strikt tvåsitsigt, och jag på 178 cm ryms lätt ”bakom mig själv”, medan takhöjden bara nätt och jämt räcker till och ryggstödet är obekvämt upprätt."

Gröna Bilister gör följande sammanfattning;

Positivt

Vill ha-elbil

Tekniskt avancerad

Snabb som tusan

Stort batteri

Negativt

Fyrsitsig

Viktig säkerhetsutrustning var tillval

31 mil

på el (WLTP)

120 Ah

Batterikapacitet

50 kW

Snabbladdning (CCS) *

* Snabbladdning 0-80 % 40 min

Fordonsdata

Prestanda

0-100 KM/H

7,3-6,9 sek

EFFEKT

170-184 hk (125-135 kW)

TOPPFART

150-160 km/h

MAX VRIDMOMENT

250-270 NM

RÄCKVIDD WLTP

310-281 km

RÄCKVIDD NEDC

359-345 km

Batteri och laddning

KAPACITET BRUTTO

42,2 kWh

KAPACITET NETTO

37,9 kWh

LADDUTTAG AC

Typ 2

MAX LADDEFFEKT AC

11 kW 3-fas

LADDUTTAG DC

CCS

MAX LADDEFFEKT DC

50 kW

LADDHASTIGHET AC

55 km per h

LADDHASTIGHET DC

270 km per h

LADDTID 0->235KM AC

4h15m

LADDTID 24-188KM DC

36min

LADDUTTAG AC

Höger bak

LADDUTTAG DC

Höger bak

Förbrukning (WLTP)

BLANDAD (MILT)

1,38 kW/km

STAD (MILT)

1,05 kW/km

LANDSVÄG (MILT)

1,76 kW/km

Dimensioner och vikt

LÄNGD

4,01m

BREDD

1,78m

HÖJD

1,60m

TJÄNSTEVIKT

1390kg

BAGAGEUTRYMME / FRUNK

260l / JA (volym oklart)

Övrigt

ANTAL SÄTEN

4st

ISOFIX

2st, baksäte

KAROSS

Liten familjebil

ANTAL I SVERIGE

2847st

TAKRÄCKE FÖRBEREDD

Nej

DRIVNING

Bakhjulsdriven

EURO NCAP

4 stjärnor