Nissan Leaf, 149hk

2018-2021

40 kWh

Bilen

Nissan Leaf vann Gröna Bilisters Miljöbästa Bil 2018 och det sammanfattar bilen ganska bra. Andra generationen Leaf kom 2018 och fick då et 40 kWh batteri. För senare årsmodeller blev även ett större 62 kWh batteri tillgänglig för den som ville köpa till extra räckvidd. Laddningen sker med ett uttag i nosen, med CHAdeMO snabbladdare på 50 kW. Med 149 hästar räcker för att vara snabbast i väg från rödljuset om det inte står en Tesla eller BMW i3 bredvid. Topphastigheten är begränsad till 144 km/h känns helt rimligt, varför ska någon bil kunna köra snabbare? Till den höga komforten hör tystnaden och utrymmen är goda som en Volkswagen Golf. En riktigt bra elbil med andra ord.

Gröna Bilister gör följande sammanfattning;

Positivt

Lång räckvidd på riktigt

Äntligen så kvick som en elbil bör vara

Hög säkerhet

Prisvärd

Negativt

Baksätesutrymme

Körhjälpmedel imponerar inte

27 mil

på el (WLTP)

40 kWh

Batterikapacitet

50 kW

Snabbladdning (CHAdeMO)*

* 0-80% på 40 minuter.

Fordonsdata

Prestanda

0-100 km/h

7,9 sek

Effekt

149 hk (110 kW)

Toppfart

144 km/h

Max vridmoment

Max vridmoment

Räckvidd WLTP

270 km

Räckvidd stad WLTP

389 km

Batteri och laddning

Kapacitet brutto

40 kWh

Kapacitet netto

37 kWh

Ladduttag AC

Typ 2

Max laddeffekt AC

7,4 kW 1-fas

Ladduttag DC

CHAdeMO

Max laddeffekt DC

50 kW

Laddhastighet AC

7,5 timmar

Laddhastighet DC

0-80% på 40 minuter

Ladduttag AC

Mitten front

Ladduttag DC

Mitten front

Förbrukning (WLTP)

Blandad (milt)

1,42 kW/km

Stad (milt)

1,1 kW/km

Landsväg (milt)

1,8 kW/km

Dimensioner och vikt

Längd

4,49m

Bredd

1,78m

Höjd

1,54m

Tjänstevikt

1652kg

Bagageutrymme / Frunk

435l / 0l

Övrigt

Antal säten

5st

Isofix

Baksäte och främre passagerarsäte

Kaross

Mellanstor Familjebil

Antal i Sverige

7024st

Takräcke förberedd

Nej

Drivning

Framhjulsdriven

Euro NCAP

5 stjärnor