Bästa begagnade elbilarna under 400 000:-

Räckvidd, laddhastighet, pris samt typ av bil

Har du nyss fått upp ögonen för elbilar så kan vissa saker verka röriga. Låt oss hjälpa dig att reda ut begreppen. Låt oss börja med räckvidd. Elbilar mäts i samma testcykler som vanliga bilar, för att bestämma förbrukning och räckvidd. Det äldre testet heter NEDC och ersattes av WLTP runt 2018. Ett bra riktmärke är att man "på riktigt" kommer ca 80-90% av WLTP räckvidden och 60-70% av NEDC. Elbilens räckvidd är väldigt beroende av hastigheten du kör i (läs hög hastighet = kortare räckvidd). Utomhus temperatur är en annan stark faktor som påverkar räckvidden (läs låga temperaturer = kortare räckvidd). När det kommer till laddning så har Typ 2 uttag (för långsam laddning, AC växelström) och CCS uttag (för snabbladdning, DC likström) blivit den europeiska standarden sedan ett par år tillbaka i tiden. Vissa asiatiska modeller har Typ 1 uttag för långsam laddning samt CHAdeMO uttag för snabbladdning. Vissa bilar kan endast ta emot och långsam-ladda på en strömfas medans vissa kan hantera och ladda på alla tre faser. Kan bilen hantera tre faser så går laddningen mycket snabbare. Bilen måste ha snabbladdnings-möjlighet om du planerar att köra längre sträckor och behöver tanka på en "elmack" längs vägen. Tankar du hemma så betalar du ditt vanliga kWh-pris som kanske är runt 50 öre. Ett batteri som du kan ladda med 60 kWh el kostar således endast 30 kronor att ladda. Och en elbil med ett 60 kWh batteri kan du oftast köra runt 30 mil med innan du behöver ladda igen. En milkostnad på runt 1 krona med andra ord. En vanlig bensin eller diesel bil kan nog kosta dig runt 10 kronor per mil i bränslekostnad. Är du ute på långresor och behöver använda dig av "elmackarna" så kan du dock räkna med ett betydligt högre pris per laddning/kWh, där milkostnaden går upp och landar inte långt ifrån motsvarande bensin eller dieselbil. Men analysera hur du brukar resa med bil. Gör du 10 långresor per år och då behöver använda "elmackarna" så betyder det ju att du faktiskt tankar hemma till 97% av året ändå. De allra flesta skulle få en bättre bilekonomi om de valde att köra en elbil. Kör du 3000 mil per år så tankar du säkert för 2-3000 kronor per månad. En kostnadspost som nästan kan tas bort om du väljer en elbil. Service och underhållskostnaderna är också lägre för elbilar. Men istället är inköpspriset för en elbil högre. Så sätt dig ner och räkna på hur det ser ut för dig. Känslan att köra elbil är svårslagen. Direktheten, tystnaden och komforten. Varje gång du sedan hoppar in i en fossilbil kommer du tänka att något är sönder. Och då har vi inte ens nämnt de positiva miljöaspekterna.

Topplistan

Modell

Tillverkning / Batteri

Prisbild som begagnad (tkr)

Räckvidd

Max laddhastighet (långsam / snabb)

Typ av bil

Renault Zoe

2014-2019 / 22 kWh

70' + batterihyra

240km NEDC

Typ 2: Upp till 22 kW 3-fas / Ingen snabbladdning

Liten familjebil

Nissan Leaf

2013-2015 / 24 kWh

100'

175km NEDC

Typ 1: Upp till 6,6 kW 1-fas / CHAdeMO: 50 kW

Mellanstor familjebil

VW e-Up

2014-2018 / 18,7 kWh

110'

160km NEDC

Typ 2: 3,7 kW 1-fas / CCS: 40 kW

Småbil

Renault Zoe

2017-2019 / 41 kWh

120' + batterihyra

311km WLTP

Typ 2: Upp till 22 kW 3-fas / Ingen snabbladdning

Liten familjebil

VW e-Golf

2014-2017 / 24,2 kWh

160'

190km NEDC

Typ 2: Upp till 7,2 kW 1-fas / CCS: 40 kW

Mellanstor familjebil

Nissan Leaf

2016-2017 / 30 kWh

150'

250km NEDC

Typ 1: Upp till 6,6 kW 1-fas / CHAdeMO: 50 kW

Mellanstor familjebil

BMW i3

2014-2017 / 60 ah + REX

170'

170km NEDC + ca 10mil REX

Typ 2: Upp till 7,4kW 1-fas / Tillval CCS: 50 kW

Liten familjebil

Renault Zoe

2020- / 52 kWh

170' + batterihyra

383km WLTP

Typ 2: Upp till 22 kW 3-fas / Ingen snabbladdning

Liten familjebil

Kia Soul EV

2017-2019 / 30 kWh

190'

250km NEDC

Typ 1: Upp till 6,6 kW 1-fas / CHAdeMO: 50 kW

Liten SUV

Hyundai Ioniq

2016-2019 / 28 kWh

200'

280km NEDC

Typ 2: Upp till 7,2 kW 1-fas / CCS: 50 kW

Mellanstor familjebil

VW e-Up

2019- / 32,3 kWh

200'

251km WLTP

Typ 2: Upp till 7,2 kW 2-fas / CCS: 40 kW

Småbil

Nissan Leaf

2018- / 40 kWh

210'

270km WLTP

Typ 1: Upp till 6,6 kW / CHAdeMO: 50 kW

Mellanstor familjebil

BMW i3/i3s

2017-2018 / 94 ah

210'

255km WLTP

Typ 2: Upp till 7,4kW 1 fas eller 11kW 3-fas / CCS: 50kW

Liten familjebil

VW e-Golf

2017-2019 / 35,2 kWh

210'

231km WLTP

Typ 2: Upp till 7,2 kW 1-fas / CCS: 40kW

Mellanstor familjebil

BMW i3/i3s

2017-2018 / 94 ah + REX

230'

255km WLTP + ca 10mil REX

Typ 2: Upp till 7,4kW 1 fas eller 11kW 3-fas / CCS: 50kW

Liten familjebil

BMW i3/i3s

2018- / 120 ah

260'

296km WLTP

Typ 2: 11kW 3-fas / CCS: 50kW

Liten familjebil

Hyundai Ioniq

2019- / 38,3 kWh

290'

311km WLTP

Typ 2: Upp till 7,2 kW 1-fas / CCS: 100 kW

Mellanstor familjebil

Hyundai Kona

2018-2020 / 64 kWh

300'

449km WLTP

Typ 2: Upp till 7,2 kW 1-fas eller 11kW 3-fas / CCS: 100 kw

Liten SUV

Nissan Leaf

2019- / 62 kWh

300'

385km WLTP

Typ 2: Upp till 6,6 kW 1-fas / CHAdeMO: 50 kW

Mellanstor familjebil

Kia e-Soul

2019- / 64 kWh

330'

452km WLTP

Typ 2: Upp till 7,2 kW 1-fas eller 11kW 3-fas / CCS: 100 kW

Liten SUV

Kia e-Niro

2019- / 64 kWh

330'

455km WLTP

Typ 2: Upp till 7,2 kW 1-fas eller 11kW 3-fas / CCS: 100 kW

Liten SUV

VW ID.3

2020- / 58 kWh

370'

423km WLTP

Typ 2: 11kW 3-fas / 100kW CCS

Mellanstor Familjebil